Filmklub podcast

Filmklub podcast

Filmklub podcast #140 - Csuja László és Nemes Anna (Szelíd)

2022. február 13. - vferi

img_20220212_211619_587.jpg

„Milyen az, amikor valaki annyira nagy, hogy nem tudja megvakarni a hátát?” - teszi fel a kérdést a Filmklub podcast 140. adásában Nemes Anna, a Szelíd című új magyar film társrendezője, aki nyolc évvel ezelőtt kezdett beszélgetni Csuja Lászlóval a testépítő nők életéről és arról, hogyan lehetne egy ilyen történetet filmre vinni. Anna eredetileg festő és a képzőművészet felől érkezett a filmkészítéshez, míg Laci első filmje, a Virágvölgy miatt korában már járt a podcastban.

Csuja László és Nemes Anna filmje, a Szelíd elérte azt, ami eddig egyetlen magyar filmnek sem sikerült: bekerült a Sundance filmfesztivál nemzetközi versenyprogramjába. Anna és Laci meséltek arról,hogyan akadtak rá a témára, milyen személyes kötődések mentén mélyültek a női testépítés világában. Anna hajdanán egy lomtalanításon talált rá Arnold Schwarzenegger önéletrajzi könyvére és lenyűgözte ez a világ. Ő maga testképzavarral küzd, és mesélt arról is, hogy milyen kapcsolódási pontokat talált a testépítő nőkkel, akikkel leforgatott egy dokumentumfilmet is The Beauty of the Beast címmel. Szó esett nőiségről, tökéletességről, kontrollról, a halál ellen való küzdelemről és a „halál simogatásáról”, azaz a testépítők végső határokat feszegető, hihetetlenül kemény felkészülési rutinjáról.

Anna és Laci egy nap beültek a John Wickre a moziba és annyira bepörögtek tőle, hogy eredetileg bosszúfilmnek képzelték el a Szelídet, de aztán találkoztak Csonka Eszter többszörös fitnesz- és testépítő-világbajnokkal, aki végül a film főszereplője lett és az ő megjelenésével teljes fordulatot vett a forgatókönyv. Meséltek arról, milyen volt ketten együtt rendezni ezt a filmet, azzal a csavarral, hogy amikor először elkezdtek foglalkozni vele 2014-ben, még az életben is egy párt alkottak, de néhány évvel később szétmentek. Hogyan hatott a magánéleti változás a közös munkára?

Milyen akadályokat kellett Annának leküzdeni élete első forgatásán? „Dilettáns vagyok és éppen ezért gátlástalan. Nem ismerem az etikettet és nem is érdekel” - mondta erről. És hogyan tudott ez a két, saját bevallásuk szerint nárcisztikus ember az egójukat félretéve együtt filmet készíteni? Mardosta-e őket szakmai féltékenység? Tervezik, hogy valaha még együtt forgatnak? Hogyan élték meg, hogy a Sundance végül a Covid miatt idén csak az online térben valósulhatott meg? És milyen esélyt látnak arra, hogy a Szelíd legyen a következő magyar Oscar-nevezett film?

De a legtöbb szó mégis talán a testről esett. Ferinek ez a három szó jutott eszébe a testépítésről: önkínzás, függőség és szenvedés. Mire Laci másik három szóval válaszolt: katarzis, hősiesség és eufória. „Miért érdemes élni, ha nem az ilyen pillanatokért?” - tette fel a nagy kérdést Laci.

(Próbáltuk elkérni Nagy Zágon operatőrtől azt a videót, amin Laci karaokézik a Sundance online terében, de kiderült, hogy Zágon megsemmisítette a felvételt, mert annyira nyomasztó volt. Amúgy a Dancing Queent énekelték az Abbától.)

riporter: Varga Ferenc és Mesterházy Lili
headerfotó: Varga Ferenc
készült: 2022. február 1.

Meghallgatom a podcastot

Ha tetszett az adás, és megengedheted magadnak, hogy támogatod Filmklub podcastot, akkor ezt a Patreonon teheted meg, ahol beállíthatod, havonta mekkora összeggel szeretnéd segíteni a munkánkat. Kövesd be a Facebook-oldalunkat is, és ne tartsd magadban a jó véleményedet: oszd meg, csillagozd fel és véleményezd a podcastot, ahol csak lehet (különösen az iTunes-on)! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://filmklubpodcast.blog.hu/api/trackback/id/tr2417445708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása